Saturday, February 13, 2010

Sakit hati...Hati sakit...


Kena buat...nanti tak dapat macam mana?
Nanti apa orang kata?
Takpalah kali ni saja...
Semua orang memang buat dosa...
Susahlah...
Kenapalah macam ni?

Sedar atau tidak monolog-monolog inilah yang selalu bertandang dalam hati....

DIANTARA PENYAKIT-PENYAKIT HATI

-syirik kepada Allah

"Allah tidak mengampuni dosa syirik(mempersekutukan Allah dengan sesuatu), dan Dia mengampuni dosa selain itu bagi sesiapa yang Dia kehendaki. Dan barangsiapa mempersekutukan sesuatu dengan Allah maka sesungguhnya dia tersesat jauh sekali."(4:116)

-melakukan dosa kepada Allah

"Maka siapakah yang lebih zalim daripada orang yang mengada-adakan kebohongan terhadap Allah atau mendustakan aya-ayatNya? Sesungguhnya orang-orang yang berbuat dosa itu tidak akan beruntung."(10:17)

-lalai dari mengingati Allah

"Maka celakalah orang yang solat, iaitu orang-orang yang lalai dalam solatnya."(107:4-5)

-pandang kecil ketentuan Allah

"Dan barang siapa mendurhakai Allah dan RasulNya dan melanggar batas-batas hukumNya, niscaya Allah memasukkannya ke dalam api neraka, dia kekal di dalamnya dan dia akan mendapat azab yang menghinakan."(4:14)

-tidak patuh pada keputusan Allah

"Dan tidaklah pantas bagi laki-laki yang mukmin dan perempuan mukmin, apabila Allah menetapkan sesuatu ketetapan, akan ada pilihan yang lain bagi mereka tentang urusan mereka. Dan barangsiapa mendurhakaki Allah dan RasulNya, maka sungguh, dia telah tersesat, dan kesesatan yang nyata."(33:36)

-tidak merujuk kepada Allah

"Dan supaya orang-orang yang membantah ayat-ayat (kekuasaan) Kami mengetahui bahwa mereka sekali-kali tidak akan memperoleh jalan keluar dari siksaan."(42:35)

-tidak bergantung pada Allah

"Perumpamaan orang-orang yang mengambil pelindung-pelindung selain Allah adalah seperti laba-laba yang membuat rumah. Dan sesungguhnya rumah yang paling lemah adalah rumah labah-labah kalau mereka mengetahui"(29:41)

-tidak yakin dengan janji Allah

"Dan di antara manusia ada orang yang menyembah Allah dengan berada di tepi, maka jika ia memperoleh kebajikan, tetaplah ia dalam keadaan itu, dan jika ia ditimpa oleh suatu bencana, berbaliklah ia ke belakang. Rugilah ia di dunia dan di akhirat. Yang demikian itu adalah kerugian yang nyata."(22:11)

-buruk sangka terhadap Allah

"Barangsiapa yang menyangka bahwa Allah sekali-kali tiada menolongnya (Muhammad) di dunia dan akhirat, maka hendaklah ia merentangkan tali ke langit, kemudian hendaklah ia melaluinya, kemudian hendaklah ia pikirkan apakah tipu dayanya itu dapat melenyapkan apa yang menyakitkan hatinya."(22:15)

Dialu-alukan sesiapa yang mahu berkongsi...

No comments: