Wednesday, March 3, 2010

Serba tak cukup?

Banyak nikmat yang Allah anugerah kepada kita sejak kita dari dalam perut ibu kita lagi. nikmat hidup, kesihatan, rezeki, ukhuwah, keluarga , masa dan nikmat yang paling besar nilainya adalah nikmat iman dan Islam.

"Sesungguhnya Kami telah memberikan kepadamu nikmat yang banyak"(108:1)

"Dan Dia telah memberikan kepadamu (keperluanmu) dan segala apa yang kamu mohonkan kepadanya. Dan jika kamu menghitung nikmat Allah, tidaklah dapat kamu menghinggakannya. Sesungguhnya manusia itu, sangat zalim dan sangat mengingkari (nikmat Allah)."(14:34)


Masya Allah, ada seorang insan yang kurang upaya boleh melaksanakan kehidupan sehariannya seperti orang yang normal. Mereka juga mempunyai 24 jam... cuma yang berbeza adalah dari segi fizikal yang kurang sempurna, bukan tidak sempurna... kerana Allah berfirman:

"Maka apabila Aku telah menyempurnakan kejadiannya, dan telah meniup kan kedalamnya ruh (ciptaan)-Ku, maka tunduklah kamu kepadanya dengan bersujud"(15:29)

"yang menciptakan, dan menyempurnakan (penciptaan-Nya)"(87:2)

Kenapa kita masih pertikaikan tentang nikmat yang kita ada sekarang?

Kenapa kita tidak menghargai anugerah yang Allah pinjamkan dengan sebaiknya?

Gunakanlah segala kemampuan dan nikmat yang anda miliki pada hari ini untuk mengumpul saham-saham akhirat. Jangan sia-siakan masa anda.....

Let's start from now not tommorow...Do you have any gurantee you have the another chance for the next day? Haiya mujahid Islam....

No comments: