Sunday, August 23, 2009

Macam mana perasaan awal ramadhan...

Seronoknya Ramadhan... tahu tak sebab apa?? sebab... musuh ketat kita kena gari bulan ni. Kuranglah ujian dan bisikan syaitan yang sentiasa mahu menyesatkan umat manusia. Boleh la kita tingkatkan amal dengan aman tanpa gangguan dari syaitan..

Hmm... tapi kenapa masih ada lagi bisikan-bisikan yang mngajak kepada kelalaian dan maksiat... Contohnya waktu berbuka... selagi meja makan tak penuh dengan aneka juadah rasa macam tak cukup dan takut nanti tak kenyang...sifat tamak ni sifat syaitan. Ya Allah... kenapa diri ni menyerupai sifat syaitan... sedangkan mereka telah digari.

Tahu tak kenapa? Makhluk Allah yang ni juga telah melakukan persiapan sebelum datangnya bulan Ramadhan. Mereka pun macam kita jugak... kita akan puasa sunat di bulan rejab dan syaaban sebelum menempuhi bulan barakah, manakala mereka akan mendidik hawa nafsu dalam diri manusia supaya melazimi dan terbiasa dengan sifat mazmumah... menggantikan ketiadaan mereka nanti.

Marilah kita bermujahadah dalam melawan hawa nafsu di dalam bulan Ramadhan... bulan madrasah tarbiyah untuk menjadi orang yang bertaqwa... Jom jadi graduan madrasah Ramadhan yang berkualiti...

No comments: