Friday, August 14, 2009

Alhamdulillah....

"Mcm mana result paper programming, ok?" cuba menyapa roomate yang sedang monyok terbaring di atas katil... seperti yang dijanjikan result exam ada sistem bater. Dari air mukanya dapat dijangka akan resultnya yang kurang memuaskan. "Result cukup makan je". Apa yang mampu ku lafazkan adalah...Alhamdulillah, tak apala..., final exam kita cuba buat yang lebih baik.

Ucapan syukur yang sinonim di bibir setiap insan yang bergelar muslim. Kadang-kadang non-muslim selalu sebut "nasib baik lo". Tak kira lah muslim atau non-muslim, masing-masing akan rasa untuk mengucapkan atau melafazkan sesuatu apabila dapat sesuatu kebaikan dan kemudahan.

Sebagai muslim apabila kita ucapkan kalimah "alhamdulillah", kita tujukan rasa syukur kita kepada Allah swt, pencipta alam semesta yang berkuasa dan maha Esa mengatur segala susun atur, perjalanan kehidupan di atas tanah wakafan ini.

Dalam konteks kita sebagai pelajar muslim kita kena bersyukur dengan potensi diri kita. Ingatlah segala yang Allah beri kepada kita adalah baik untuk diri kita. Firman Allah swt dalam surah Al-Baqarah ayat 216:

"Tetapi boleh jadi kamu tidak menyenangi sesuatu, padahal itu baik bagimu, dan sesuatu boleh jadi kamu menyukai sesuatu, padahal itu tidak baik bagimu. Allah mengetahui, sedang kamu tidak."

Dalam halaqah beberapa hari yang lepas dengan k Ina ada bincang berkenaan qana'ah dan syukur. Tahu tak apa itu qana'ah? Qana'ah adalah sifat reda dan terima dengan rela hati.. Manakala syukur ni pulak adalah terima sesuatu yang telah di tetapkan dan seseorang itu cuba tingkatkan untuk mendapat yang lebih baik.

MasyaAllah rupanya macam tu baru dikatakan syukur... selama ni kita dah salah anggap. Selalunya kita akan geram dengan rakan-rakan kita yang cemerlang seperti tidak 'bersyukur' dengan apa yang telah dia dah dapat. Rupa-rupanya sikap sentiasa ingin meningkat menjadi lebih baik itulah baru di namakan syukur.

A: " Ala... macam mana ni.. exam hr tu banyak cuai.."
B: " Awak ni tak baik tau..kalau cuai-cuai pun, dapat A- syukur la...."
Si A tidak hanya mampu diam sahaja... tak pasal-pasal dituduh tak bersyukur.

"Dan ingatlah ketika Allah memaklumkan:Sesungguhnya jika kamu bersyukur, nescaya Aku akan menambahkan nikmat kepadamu, tetapi jika kamu mengingkari nikmatKu,maka pasti azabKu sangat berat" (Ibrahim:7)

Ya Allah, cakap soal amalan hati ni susah kan. Seperti dalam ayat di atas, kita kena bersyukur tapi dalam masa yang sama kita tak boleh sampai ingkar dengan nikmat yang telah di anugerah Allah swt. Dalam suatu hadis ada menyebut kita kena bersederhana dalam sesuatu perkara.

Ujian dari Allah swt ni pelbagai bentuk... Ayah nik nur madhihah ada berpesan pada anaknya... Ujian di waktu susah lebih mudah nak di tempuhi berbanding di waktu mewah... Fikirkanlah

1 comment:

faizis said...

salam,
yg penting saling mengingati insyaAllah..