Friday, July 31, 2009

Huh....lega....dah habis mid sem exam....tapi...


Bila kita sebut perkataan 'pelajar' tergambar di fikiran kita adalah seseorang yang sedang 'belajar'. Sebagai pelajar kita memang tidak boleh lari dari peperiksaan. Alhamdulillah, semalam dah habis exam... setelah belajar selama satu bulan setengah tak sangka dah mid sem. Sekejap betul masa berlalu, rasa macam baru semalam daftar masuk untuk sem3.

Alhamdulillah lega exam mid sem dah lepas, minggu ni memang terkejar-kejar dan sibuk sebab kelas berjalan seperti biasa dan exam di sebelah malam... Teringat waktu kuliyah bro azman yang lepas. Bro azman ada mengutarakan satu soalan yang berkaitan dengan pengurusan aktiviti yang terbahagi kepada 4: penting dan segera, penting tapi tak segera, tak penting tapi segera, tak penting dan tak segera.

Bro azman tanya "study ni duduk dalam kategori yang mana?" Hmm... ada yang kata penting dan segera, ada pulak yang kata penting tapi tak segera. Apa yang bro azman dapat simpulkan dari kedua-dua jawapan tersebut bahawa kalau seseorang yang study last minute sememangnya study ni akan jadi penting dan segera, berbanding dengan seseorang yang study smart. Kita tergolong dalam golongan yang mana la...

Berbalik pada exam, lumrahnya bila lepas exam kita memang lega.. seperti satu beban yang besar telah terlerai dari bahu...tetapi kita kena ingat yang kita belajar ni bukan hanya untuk exam sahaja, kita belajar ni supaya Islam boleh tumpang dengan ilmu yang kita ada. Kalau kita belajar hanya kerana exam memang letih dan ingatlah ianya hanya sia-sia.

Exam mid sem memang dah habis tapi kita kena ingat kita masih ada lagi exam untuk final nanti. Ini baru exam dunia... yang kita nampak di mata kasar dan untuk masa yang terdekat. Sebagai seorang mukmin kita beriman dengan hari qiamat. Di hari qiamat nanti kita masih ada lagi peperiksan dan perhitungan iaitu di padang mahsyar, hatta di alam qubur pun kita telah di soal oleh malaikat mungkar dan nakir.

Adakah kita sudah bersedia untuk menghadapi exam akhirat? Janganlah terlampau gembira dan lega apabila exam mid sem dah habis... exam final belum kita tempuh lagi. Untuk menempuhi exam dunia kita banyak melakukan pembacaan dan latihan yang lecture bagi. Tapi kita muhasabah balik adakah kita telah melaksanakan tugas kita sebagai hamba Allah sebelum kita menghadapi ujian akhirat nanti? Jika dah laksanakan, adakah ianya sempurna? Adakah amal kita Allah terima?

Selepas ni, dan tika ini... marilah kita muhasabah kembali keadaan amal-amal kita, kesihatan hati kita juga tidak ketinggalan kerana dari hati lahirlah amal. Hati yang sihat akan membuahkan amal yang sempurna. Kita sebagai hamba memang tidak lepas dari ujian di dunia. Ingatlah kita hanya mengharapkan kerehatan di akhirat kelak. Dunia hanyalah tempat persinggahan.

No comments: